Dal 3 al 20 marzo, si svolge a Miami la XXI biennale di musica e sound art Subtropics. In programma musiche di David Behrman, Alvin Lucier, David Tudor, David Dunn e performance di Frozen Music, FLEA, Io, On Structure, UoM, PDMD, Fridamusiq, e altri.
La manifestazione, diretta da Gustavo Matamoros, organizzata dall’ISAW (Interdisciplinary Sound Arts Workshop) e amministrata dal SFCA (South Florida Composers Alliance) rappresenta uno tra i più ‘illuminati’ eventi dedicati alla sound art.
Sul sito (http://subtropics.org/), oltre al programma e ai dettagli di Subtropics si possono trovare diversi spunti di riflessione sulla sound art.
Dalla pagina Philospphical Vision, riportiamo: ‘Rather than seeing the recent aesthetic positions that have defined the extremes of contemporary music making as confrontational (i.e., classical versus popular, composition versus improvisation, traditional versus avant-garde, nationalistic versus ethnic, concert music versus sound art, academic versus commercial, etc.) we have seen all of these creative divergences as part of a greater whole. Music is not something fixed in form or purpose but rather continually changes as a measure of what it means to be human’.
Segnaliamo infine l’INTERmedia SOUND ARCHIVE (http://subtropics.org/?page_id=156): il materiale prodotto dall’ISAW dal 1985.
SCHEDE